CLEMENS HOLZMEISTER

18.12 - 1.12. 2011

CLEMENS HOLZMEISTER

Anma Programı 2011

 

RESİM SERGİSİ

 

Peyzaj ve Sahne Ressamı Clemens Holzmeister

Mimarın Türkiye’de Yaptığı Resimler (1940-1972)

 

16:45 PANEL

Barbara Mohapp, Monika Knofler, Kıymet Giray, Lothar Fischmann, Aydan Balamir

Yıldırım Yavuz (moderator)

 

18:15 SERGİ AÇILIŞI

 

18:30 Kokteyl ve klasik müzik dinletisi / Coctail and music performance

 

CLEMENS HOLZMEISTER Anma Programı 2011

 

Cumhuriyetin ilk yıllarında yeni Başkent’in imarında görev almış önde gelen isimlerden biri olan Avusturyalı mimar Clemens Holzmeister (1886-1983), 125. doğum yılında bir resim sergisiyle anılıyor.

 

“Büyük Millet Meclisi’nin mimarı” olarak tanınan Holzmeister, 1927-1954 yılları arasında Ankara’nın başlıca devlet yapılarının projelendirilmesini üstlenmişti. Cumhuriyetin kurulduğu yıllarda yönetimin neredeyse ‘resmi mimarı’ ve İstanbul Teknik Üniversitesi’nin profesörü olarak tanındı. Büyük Millet Meclisi’ni projelendirişi, İstanbul ve Ankara’da geçen onaltı yıllık sürgün dönemine rastlar (1938-1954).

 

Resim sergisi, mimarın Viyana’da yaşayan kızı Dr. Barbara Mohapp’ın özel koleksiyonundan getirilen 44 resim eskizden oluşmakta. Resimlerin Clemens Holzmeister’in Türkiye’ye duyduğu derin sevgiyi yansıttığını ifade eden Dr. Mohapp, bu resimlerin yapıldıkları ülkeye geri dönmelerini dilemektedir.

 

Etkinlik, mimarlık okullarının diploma projelerine yönelik uluslararası Archiprix Ödülleri’nin Türkiye programıyla birlikte, CerModern salonlarında düzenlendi.

 

Başkentin ‘resmi mimarı’ Clemens Holzmeister’in resim sergisi

(Sergi kataloğu için sunuş yazısından alıntı)

 

Aydan Balamir

 

Cumhuriyetin ilk yıllarında yeni Başkent’in imarında uzun soluklu görevler almış olan Avusturyalı mimar Clemens Holzmeister (1886-1983), Türkiye’de çalıştığı dönemde yönetimin ‘resmi mimarı’ konumunda idi. Türkiye’de ilk işlerini gerçekleştirdiği yıllarda (1927-1937) ve daha sonra İstanbul ve Ankara’da yaşadığı dönem boyunca (1938-1954), verdiği mesleki hizmetleri ve hocalığıyla saygı görmüş, onurlandırılmıştır. Ülkesinde ise bir ulusal kahraman konumundaydı; ölümünden sonra da ilgi odağı olmayı sürdürdü.

 

Türkiye’de Holzmeister’i anmak, Cumhuriyet’in erken dönemini de anıp hatırlama şansını verir. Mimar, son olarak 2001 yılında kapsamlı bir sergi(1) ve sempozyum(2) ile anılmıştı. “Clemens Holzmeister, Tarihin Dönüm Noktalarında bir Mimar” başlıklı mimarlık sergisinin genişletilmiş kataloğu 2010 yılında yayımlandı.(3) On yıl sonra bu ikinci sergi, mimarın Türkiye’de yaşadığı dönemde (1938-1954) ve daha sonra 1962 ve 1971 yıllarındaki seyahatleri sırasında yaptığı resimlerden bir seçkidir. Sergide yer alan resimlerin, Clemens Holzmeister’in Türkiye’ye duyduğu derin sevginin belgeleri olduğunu vurgulayan Barbara Mohapp, bu resimlerin artık yapıldıkları ülkeye geri dönmelerini dilemektedir.

 

“Peyzaj ve Sahne Ressamı Clemens Holzmeister: Mimarın Türkiye’de Yaptığı Resimler” başlığıyla gösterime giren koleksiyon, içerik olarak iki ana temadan oluşuyor:

 

1. Manzara resimleri (1940-1972): Mimarın İstanbul’da ve Anadolu’ya gezileri sırasında yapmış olduğu 24 resim.

 

2. Sahne dekorları (1942): Jül Sezar trajedisinin dekorları için hazırlanmış 7 sahne tasarımı, 6 çalışma eskizi ve sahne düzenlerini gösteren 7 plan eskizi.

 

Ankara Halkevi’nde (eski adıyla Türkocağı) sahnelenen oyunun dekorlarını gerçekleştiren mimara, dönemin “Maarif Vekili” (Milli Eğitim Bakanı) Hasan Âli Yücel tarafından yazılmış teşekkür mektubu da, sanat insanıyla iletişimin üslubu açısından ayrıca değerlendirilmelidir.

 

 

Ziyaret

İletişim

Yönetim

DAHA FAZLASI