ROMAN DJURANOVIC - LIFESTYLE

1-30.11.2011

CerModern’de Bosna Hersek’ten Pop-Art

 

CerModern dünyanın birçok yerinde ses getiren sergiler açmış olan pop-art sanatçısı Roman Djuranovic’in “Lifestyle” isimli sergisine ev sahipliği yapıyor.

 

Roman Djuranovic (Doboj, 1969), Saraybosna Sanatlar Akademisinde eğitim aldı, Cetinje Sanatlar Fakültesinden mezun oldu. Kişisel sergilerin yanı sıra ülkesinde ve Almanya, İspanya, Slovenya ve Sırbistan gibi ülkelerde karma sergilere katıldı.

 

Güçlü figürler ya da kişilikler değil kimliksiz varlıklar olan Duranovic’in kahramanları, statü kaygısı ya da tavır takınmak suretiyle poz vermez, bir nevi doğaçlama yaparlar. Diğer taraftan havalı görünmek adına en son modayı takip eder bir maske arkasına gizlenen, gamsızlığa karşı kinayeli yaklaşan bir tavır da değildir bu.

Renkli, yarı saydam güneş gözlükleri kurgulanmış modern aksesuarlar olarak tek yönlü bakışı gizleyen bir perde, bir koruyucu işlevi görür. Sözü edilen “bakış” iletişim, değişim, anlaşma teknikleri, varoluşun sırrı ve kendini gizleme konularının mecazi bir gösterim biçimidir.

 

Klasik “Coca Cola” logosu şeklinde biçimlendirilmiş “Crna Gora”(Karadağ) , bir dizi resimde sanatçının imzası niteliğini taşımakla birlikte sahnelere zemin teşkil ederken aynı zamanda milli bir sembole dönüşür. Bu analoji, bu kimlik saptırma durumu Karadağ toplumunun içinde bulunduğu bu durumun altını çizmektedir. Buna benzer şekilde farklı sloganların kullanılması da toplumun ne şekilde tüketime yönlendirildiğiyle ilgilidir. Bu gerçekliğin hicvi ve “hatalı kimlik tespiti”ne, dezenformasyon yaratmaya, sistemin işleyişinin simülasyonuna yönelik, gelmesi kesin “başarı ve refah” illüzyonunu pekiştirmeye yönelik hem zihinsel temelli hem de gerçek bir eğilimdir. Beavis ve Butthead gibi yetersiz kılınmış, uç tipler ise geleneksel kahraman algısını, güzel ve uyumlu bireylerin varlığını baltalayan ikonlardır. Böylelikle sanatçı ulusal kimliğin bütününün içinde bulunduğu baskı altındaki “dolgu” olma durumunu “yumuşatmayı” ve mitsel-kahraman tipinin (yerel) kültürel kodunun değerini “hafifletmeyi” başarıyor.

Bull Terrier, Duranovic’in bir seri resminin semantik özünü oluşturan bu nakarat, “insanın en iyi dostu” olma(ma)sının yanı sıra, birkaç farklı gerçeklik boyutunu birleştirmede aracı görevi de görüyor. Aynı zamanda resimlerin sentetik doğasının bir göstergesi, sahne oluşturmada yararlanılan bir matris halini alıyor.

 

Sergi 30 Kasım 2011’e kadar Pazartesi hariç her gün saat 10.00-18.00 saatleri arasında ücretsiz olarak gezilebilir.

Ziyaret

İletişim

Yönetim

DAHA FAZLASI