İçgüdü ve Yazılım Dilbilgisi

Gut Feeling & Software Grammar

21 Eylül September-10 Kasım November 2024

İçgüdü ve Yazılım Dilbilgisi

Macaristan Merkez Bankası Sanat Koleksiyonu'ndan genç sanatçılar

 

Sergi, Macaristan Merkez Bankası (Magyar Nemzeti Bank, MNB) koleksiyonundan bir dizi materyalle çağdaş sanat eserlerinde biçimlerin konfigürasyonunun iç mantığını araştırıyor. Odak noktası, genç Macar sanatçılar arasındaki iki ayırt edici yöntemi vurgulayarak, farklı görsel yapım yöntemlerinin analizidir. Formların içgüdüsel konfigürasyonu ve dijital katmanlama. İçeriden organik vizyonlar ve çizim yazılımından makine mantığı. Genç Macar sanatçıların eserlerinin sergilenmesi, görsel yapıdaki mevcut süreçlerin ikili doğasını, içgüdüsel duyguları ve yazılım dilbilgisini yan yana getiriyor.

 

 

İÇGÜDÜ

 

20. yüzyıl modernizminin temel hedeflerinden biri, Aristotelesçi mimesis ve sanatsal ruhtan kaynaklanan içsel form yaratımını gerçekleştirmek için gerçekliği tasvir etme geleneğinden koptu. Bu aynı zamanda sürrealistler ve somut sanatın savunucuları tarafından da temsil edildi. İlahi bir jestle – durduk yerde – yaratıcı, kendilerinden yayılan formları yaratır. Hans Arp'ın ilk soyut eserleri hakkında belirttiği gibi: “Bu eserler, hiçbir anlamı veya serebral niyeti olmayan saf ve bağımsız gerçeklerdir ”. Post - kavramsallık çağını takiben, modernist içeriden biçim geleneği, son on yılın çağdaş sanat üretiminde yeniden alevlendi. Sanatçılar, kelimelerle yakalanması zor olan gerçeküstü biçimler yaratırlar veya doğayla ilgili analojiler üzerinde çalışırlar. Görüntüleme rasyonellik alanının dışına çıktı, içgüdü ve kendiliğindenlikle doldu. Sanatçılar, çağdaş dijitalitenin yüksek teknoloji mantığını görmezden gelir ve arkaik varoluş biçimlerinin özgür alanlarına geri döner. Bilinmese bile tanıdık olan ayrı uygulama alanları yaratırlar.

 

József Csató, yarı soyut tuvallerinde amiplerden genişleyen biyomorfik yaratıklar yaratıyor – Arp'ın çalışmalarını anımsatan Nikolett Balázs, arka bahçelerde bulunan malzemelerden kadınsı fantezi enstalasyonları yapıyor, Ádám Dóra, kentsel peyzajın temel birimlerini rahat bir şekilde yeniden yazıyor, Gáspár Szőke, hayal gücünden yeni dalga zikzaklara boyanmış halı desenlerini ortaya çıkarıyor ve Csaba Kis Róka, zebra baskısı uzay - zamanın ağırlıksız dünyasında tuhaf organik uzaylıları yüzüyor. Aynı zamanda, psikolojik baskıdan kaçan Erika Fábián, görkemli resimlerini monomanik bir saplantıyla pastel vücut renkleriyle noktalarken, Slovak doğumlu Rita Koszorús, Kurt Schwitters'ın soyut yüzeylerinde kendiliğinden Dadaist kolajını çağrıştırıyor, Meksika – Amerika doğumlu Anthony Vasquez, testere makinesinin barbarca kendiliğindenliğine güvenirken, orman yalnızlığına çekilen Dániel Bernáth, tahıl boyunca kesilen sedye çubuklarındaki tek renkli kalıplı tuval panellerini uzatıyor. Bu dokuz genç Macar sanatçı, içgüdüden beslenen yaratıcı süreçlerin dokuz olası yolunu temsil ediyor. Onların yaklaşımı, arkaiklerden yola çıkarak, 20. yüzyıl ortası modernitesinin çağdaş bir yeniden yorumudur.

 

YAZILIM DİLBİLGİSİ

 

Alessandro Baricco, 2018 tarihli The Game ( Oyun) adlı kitabında, oyuncuların icat ettiği "insan basmalı ekran" üçlüsünün yeni bir dijital DNA uygarlığı yarattığını öne sürdü. Baricco'daki langırt masasının yerini video oyunlarına bırakması gibi, stüdyolarda model çizimi ve şekil inşasının yerini dijital çizim yazılımları almıştır. Rönesans'tan bu yana, görsel sanat geleneksel olarak yapı ve kütle ikiliğine dayanıyor. Bu ikilik her yerde tekrarlanır. Kompozisyon taslağı, pigment kütlesini fırça darbelerine göre düzenleyen bir boya matrisini içeriyordu, çünkü gizli otopsilerde keşfedilen iskelet, kasların ve dokuların cisimselliğini ve perspektif soyut çizgi ağını, alan haline gelen üç boyutluluğu içeriyordu. Ancak bir ekran düzlemine yansıtılan dijital görüntü dosyaları yeni bir bakış açısı getirdi. Çizim yazılımı – 1994'te Photoshop 3.0'dan beri - düzenlenecek sahneyi katmanlara ayırır ve sanatçı katmanları tek tek düzenler ve ardından sıkıştırır. Y kuşağı genç sanatçıların grafik yazılım kullanımında yetenekli hale gelmesiyle bu yaygın uygulama resimlerine de yansıyor. Sanatçılar eserlerini bir bilgisayar kullanarak, genellikle katmanları bir çizicinin şablonlarını kullanarak görüntünün yüzeyine aktararak tasarlarlar. Doğrudan veya istemsiz olarak yaratma yöntemlerine, elin ve ruhun ayrıcalıklı rolünü gölgede bırakan önyargılı, mekanik, katmanlı bir mantık nüfuz eder.

 

Róbert Batykó, tuval üzerine bilgisayar tarafından tasarlanan boya kütlesini kazımak ve bir hayalet görüntüde çoğaltmak için kendi tasarladığı boyama makinesini kullanıyor, Márton Nemes, canlı tekno görsel dünyasını endüstriyel olarak üretilen unsurlardan ve spontane jest sıçramalarından inşa ediyor ve Gergő Szinyova, yarı soyut, parlak renkli, havalı tuvallerinde eski poster baskılarının yıpranmış desenlerini taklit ediyor. Heykeltıraş Menyhért Szabó, evrensel portreleri düşen maskeler olarak çarpıtarak klasik insan yüzünü kaplarken, Zsuzsanna Kóródi pikselleri doldurur ve prizmatik cam kabartmalarında alt klasörler halinde düzenler, Judit Horváth Lóczi, Macar bilgisayar sanatının öncüsü Vera Molnár'a saygı gösterir ve György Gáspár, Macar cam sanatının düz cam geleneğini yarı saydam, yapısal çizimleriyle yeniden yorumlar. Bu arada István Felsmann, sahte – yapıcı form dilini kesilmiş ve boyanmış Lego tuğlalarından yaratıyor, Martin Góth eski video oyunlarının estetiğini kare ızgaraların eğlenceli ağına aktarıyor ve kendisini bir resim robotuna dönüştüren Ádám Varga, CMYK kod sisteminin tüm olası renk bantlarını birbirinin altına çekiyor, Márk Fridvalszki, akrilik transfer baskılı tablolarında bulunan Orta Yüzyıl motiflerini retro – fütüristik albüm kapaklarına karıştırıyor ve Tamás Melkovics, 3D yazılımla tasarlanan heykelleri ile değişkenlik ve genişletilebilirlik vaat eden açık bir plastik ağ teorisi sistemi yaratıyor. Bu on iki sanatçı, Macar sanatının genç neslinde katmanlara dayalı yeni bir estetik modernitenin çeşitli biçimlerini göstermektedir. Sezgisel dünyanın yanı sıra yazılım dilbilgisinin olası yönlerini de temsil ederler.

 

Gábor Rieder

 

 

 

 

KATILIMCI SANATÇILAR:

Róbert Batykó, Dániel Bernáth, József Csató, Ádám Dóra, Erika Fábián, István Felsmann, Márk Fridvalszki, György Gáspár, Martin Góth, Csaba Kis Róka, Zsuzsanna Kóródi, Rita Koszorús, Judit Horváth Lóczi, Tamás Melkovics, Márton Nemes, Nikolett Balázs, Menyhért Szabó, Gergő Szinyova, Gáspár Szőke, Ádám Varga, Anthony Vasquez

 

MÜDÜR

Gábor Rieder

 

 

Sergi, Macaristan Merkez Bankası'nın yan kuruluşu MNB - Ingatlan Kft'nin sahip olduğu koleksiyonun organizasyonu ve yaygınlaştırılmasıyla ilgili küratöryel görevleri ele alan bir departman olan MNB Arts and Culture tarafından düzenlendi.

 

MNB - INGATLAN KFT.

GENEL MÜDÜR (CEO)

Péter Bozó

 

MNB SANAT VE KÜLTÜR BAŞKANI

Kinga Hamvai

 

MNB SANAT VE KÜLTÜR OPERASYON BAŞKANI

Anita Hegyi

 

MNB SANAT VE KÜLTÜR

Nóra Bácskai, Dóra Egressy, Lilla Nagyházi, Gabriella Simon - Csinos, Kata Veisz - Bukor

 

 

 

 

 

hakkımızda

üyelik

hizmetler

iletişim

ziyaret

CerBlog

TR I

EN

Ziyaret

İletişim

Yönetim

DAHA FAZLASI